Aktiivse liikumisega on õige alustada juba lapseeas. Liikumisharjumuse kujundamine varases eas on hulga lihtsam, kui hilisemas vanuses seda kujundama hakata. Kui anda tänapäeva lapsele valida, siis tema potsataks enamasti ikka ekraani taha, enamasti vanemate eeskujul. Lapseeas on pereliikmete eeskuju määrava tähtsusega ning vajaduse liikumisharrastuseks peavad looma nemad. Selleks, et  lapsel tekiks vajadus tunda liikumisest saadud heaolutunnet, on oluline, et ta kogeks seda kõigepealt koos vanematega.

Täiskasvanud ei tohiks unustada, et koos lastega liikumine on oluline osa mängust ja õppimisest ning liikumine on suurepärane viis tugevdada või parandada suhteid peres ja kogukonnas. Samuti tuleb laste ja noorukite lähedastel mõelda alati oma käitumismustrile, millest lapsed väga palju õpivad. 

Südamearst Margus Viigimaa soovitused liikumiseks lastele

  • Iga päev vähemalt 30 minutit mõõduka koormusega nauditavat kehalist tegevust.
  • Südame ja kopsude elutegevuseks on vajalik enamikul nädalapäevadel intensiivne kehaline tegevus vähemalt 60 minutit.
  • 60-minutise tegevuse asemel sobib kaks 30-minutilist või kolm 20-minutist tegevusperioodi, mis sobivad lapse vanuse, soo ja arenguga.
  • Lapsevanem peab looma ranged piirangud telerivaatamisele, arvuti kasutamisele ja erinevate nutiseadmetega mängimisele.
  • Ärge premeerige laste saavutusi toiduga, selle asemel planeerige neile meeldiv füüsiline tegevus.
  • Suvel ja koolivaheaegadel võimaldage lastel osaleda spordi- ja huvilaagrites, mis tagavad lastele piisava kehalise aktiivsuse.

Mõtteid, kuidas innustada erinevas vanuses lapsi värskes õhus liikuma läbi loovate ja mänguliste tegevuste

  • Oma koduaias ja naabruskonnas on uurimist küllaga. Erinevad helid ja tekstuurid ümbritsevad meid ka kõige igapäevasemates kohtades. Tutvusta väikelapsele looduses leiduvat – nimeta ükshaavalt nende nimetusi ja kirjelda ümbruskonda (nt puu, käbi, männiokas, muru, kivi, põõsas jne). Lase lapsel puudutuse kaudu ohutult ka nende erinevaid tekstuure tunda.
  • Okste, lehtede, käbide, kivide korjamine on põnevaks ja arendavaks tegevuseks lastele. Vanemad võivad lapsele paberile joonistada või kirja panna teatud esemed ning paluda lapsel kõik kirjas olev aardejahi vormis õuest üles otsida. Suuremate lastega saab aiast ja metsast korjatud asjadest edukalt valmistada tõelisi meistriteoseid. Pange tähele, milliseid mustreid erinevad elemendid loovad. Suurepärane võimalus harjutada ka loendamist ja arvutamist. Samuti on lapsel võimaik luua oma isiklik looduskollektsioon, mida aja jooksul täiendada.
  • Õuekriitidega joonistamine värskes õhus on samuti hea võimalus arendada laste kujutlusvõimet. Lapsed võivad jäljendada oma käe ja jala kuju, joonistada keksumänge või suunavaid noolekesi, mis annavad vihjeid peidetud aarde leidmiseks. Kriitidega on võimalik üles joonistada terve takistusrada, mida pärast joostes, tõuke- või jalgrattaga läbida.
  • Uurige loodust ja suunake lapsi väljas liikudes tähele panema, kuidas kevad enda tulekust märku annab – muru tärkamine, esimeste pungade ja õite puhkemine, imeline linnulaul. Tõelistel linnuhuvilistel on võimalik alla laadida rakendus „Siuts“, mis lubab salvestada linnulaulu ning pakub välja, millisele linnule laul tõenäoliselt kuulub. Juba suurematel lastel on hea võimalus alustada looduspäeviku pidamist, kuhu saab üles märkida kõik loodushuviliste tähelepanekud – ilm, õide puhkenud puud ja taimed, kõlanud linnulaul, märgatud loomad ning miks mitte ka pilvede kuju.
  • Kevad on aeg, mil jalgrattalt tolm pühkida ja kummid täis pumbata, et naabruskonnas üks tervitusring teha. Tänavatel liikudes on hea võimalus õpetada seeläbi lastele liiklusohutust.
  • Jalutuskäik naabruskonnas on samuti hea võimalus igapäevase liikumisaktiivsuse Pealtnäha tavaline jalutuskäik on võimalik huvitavaks muuta üksteisele erinevaid harjutusi (nt põlvetõste jooks, hüpped ühel jalal jne) välja pakkudes, mida siis pereliikmed kõik edasi liikumiseks sooritama peavad.
  • Tooge koolitunnid õue. Ilusate ilmadega suunake lapsi õue lugema ja neid koolitükke tegema, mis ei nõua arvutis olemist. Kirjutamine, lugemine ja töövihikute täitmine värskes õhus kingib lastele palju uut energiat.
  • Seadke nii lastele kui ka endale meeldetuletus selleks, et iga tunni aja tagant end teadlikult sirutamiseks ja liikumiseks arvuti tagant püsti ajada. Püstitage näiteks eesmärgiks liikuda igas tunnis 250 sammu.
  • Väljakutse vanematele – liituge laste tegevustega õues!
    Kasutage seda aega, et siduda end kõigi laste mängude ja tegevustega. Seeläbi annate ka lastele eeskuju ja ideid värskes õhus tegevuse leidmiseks tulevikus ning on ka suurepärane võimalus saada osa lapse maailmast ja kujutlusvõimest.
  • Täiskasvanud võiks kaasata ka lapsed oma sporditegemisse, et laps tunneks juba maast madalast liikumisest/sportimisest saadud heaolutunnet, mis omakorda kujundab harjumused kogu eluks.

Jaga oma tegevusi sotsiaalmeedias ka teiste lastevanematega kasutades selleks teemaviiteid #viimnehoovilaps #panemelapsedtaasliikuma, #südametervisekuu, #tervisekassa.

Liikumine on üks vaimse tervise vitamiinidest

Vaata videotest, kuidas liikumisega oma vaimset tervist toetada ning kuidas liikumist oma igapäevaste toimingutega siduda ja nauditavaks muuta.

Kuidas ja milline liikumine vaimset tervist toetab?

Kuidas end õe saada ja mida õues teha?

Kuidas rohkem töö- ja koolipäeva jooksul liikuda?